Zabieramy rower na wyjazd….
I zadajemy sobie pytanie – „jak to zrobić”? Jaki bagażnik wybrać? Na co zwrócić uwagę…
Zawsze można wrzucić rower do bagażnika auta /:)/, pod warunkiem że mamy auto typu kombi lub SUV, aby rower mógł tam się zmieścić, no i akceptujemy fakt, iż mamy automatycznie zmniejszona możliwość przewozu innych bagaży….ale zakładamy, iż to rozwiązanie nie jest tym jakiego szukamy.
Jeśli wiec zadajesz sobie to pytanie, nic prostszego, zadzwoń do nas 660 244 244 albo wypełnij formularz www.boxcar.pl/ kontakt – powiedz, ile chcesz rowerów zabrać i jakim autem dysponujesz, a my wszystko wyjaśnimy, dobierzemy i zamontujemy:) po to jesteśmy , ale ..
zazwyczaj każdy z klientów chce wiedzieć i podejmować świadomą własną decyzje nt. wybranego rozwiązania, wiedzieć jakie są zasady, wymagania, jakie są przepisy oraz jakie są „+” i „-” danego rozwiązania, oraz jakie zdroworozsądkowe zasady stosować, aby podczas podroży czuć się bezpiecznie.
Pozwalamy sobie zatem przedstawić nasze opinie/sugestie jakie zdobyliśmy przez ponad 10 lat naszej działalności, wielu montaży i rozmów z klientami.
Zacznijmy od tego, iż na początku określmy, ile rowerów chcemy zabrać? Pytanie wydaje się trywialne i oczywiste, ale właśnie odpowiedź na nie a dokładnie określenie wagi wszystkich rowerów jakie chcemy przewieźć , determinuje dostępne możliwe rozwiązania.
Ogólnie zakładamy, iż średnia waga 1 roweru to około 15kg. Oczywiście są rowery bardzo lekkie tzw. wyczynowe, albo małe dziecięce, jak i zarówno zdecydowanie cięższe – elektryczne, i te właśnie aspekty trzeba również uwzględnić . TAK wiec po określeniu całkowitej wagi, mamy wybór:
Przewożenie rowerów na dachu – przy pomocy uchwytów rowerowych Thule ProRide 598 / patrz uchwyty rowerowe/
Przewożenie na dachu rowerów odbywa się za pomocą specjalnego bagażnika, składającego się z tak zwanej bazy (bagażnik podstawowy wykonany z dwóch belek z dedykowanym mocowaniem tzw .”kitem montażowym” dedykowanym do danego auta) oraz doczepianych do niej uchwytów rowerowych – każdy z nich może przewozić rower o wadze do 20 kg / to naszym zdaniem dużo/
Dodatkowo musimy uwzględnić maksymalną nośność dachu auta jaką określa producent ( są auta które maja nośność dachu ok 50kg – ogólnie osobowe, auta typu kombi z relingami – nośność 70 kg oraz auta tzw SUV z relingami około 100 kg nośności) , oraz szerokość auta/ długości belek (ile uchwytów o szerokości około 34cm się zmieści / potrafimy na dachu przewieźć nawet 5 jednośladów naraz. Najczęściej max to 4 uchwyty:)
Pamiętajmy jednocześnie iż ww. maksymalna nośność dachu musi uwzględniać nie tylko wagę rowerów ale również wagę bagażnika bazowego (około 5kg) oraz każdego uchwytu rowerowego (5kg)
Głównymi zaletami wyboru tego rozwiązania są:
Możliwość doboru bagażnika bazowego i uchwytów do każdego auta – nie musisz mieć nic dodatkowego / np. kosztownego montażu haka w aucie /- my – boxcar.pl – dobierzemy i zamontujemy dedykowany bagażnik i ilość uchwytów rowerowych odpowiadająca ilości przewożonych rowerów.
Łatwość montażu rowerów i ich demontażu – jako ze w Boxcar.pl mamy najlepsze uchwyty – Thule ProRide 598,
Montaż całego roweru – bez konieczności np. odkręcania kół i innych części,
Wszystko jest zabezpieczone zamkiem na kluczyk,
Po demontażu rowerów – spokojne użytkowanie auta z zamontowanym bagażnikiem rowerowym na dachu – auto jest jedynie trochę wyższe,
Więcej miejsca dla pasażerów i na ich bagaże – rowery nie zabierają miejsca w samochodzie/ bagażniku. Nie trzeba składać tylnej kanapy, więc w aucie zmieści się więcej osób;
Możliwość wykorzystania belek do przewozu innych rzeczy – można zamontować “wąski” kufer / box dachowy na bagaże – jeśli auto ma odpowiednią szerokość i ilość rowerów jest np. max 2 szt
Są też obostrzenia, czyli tzw. „minusy” tego rozwiązania
Wysokość, Wysokość …. najlepiej aby przyczepić karteczkę na kokpicie auta o zwiększonej wysokości auta z rowerami – musimy pamiętać o nie wjeżdżaniu do garaży, parkingów podziemnych, galerii handlowych, zwracanie uwagi na gałęzie drzew , oraz na tzw. wjazdy do Mc`Donald – nie tylko szkoda rowerów ale i uszkodzonego dachu auta,
Nie można obciążać dachu ponad ustalona wagę – pamiętajmy o ww. nośności dachu określoną przez producenta
Ograniczona prędkość – przy większości bagażników maksymalna rekomendowana prędkość z rowerami na dachu to 120 km/h. Rowery na dachu to opór powietrza, a zwiększona prędkość i ewentualne gwałtowne hamowanie to duża siła i przeciążenie na dach auta, a w konsekwencji możliwość wypięcia się rowerów. Dodatkowo przy większych prędkościach bagażnik i rowery mogą też normalnie hałasować co wpływa negatywnie na komfort podroży.
Musimy być uważni na zakrętach oraz przy wykonywaniu gwałtownych manewrów – rowery na dachu działają jak żagiel, zwiększony wiatr może wpływać na manewrowanie autem, jest tez inny środek ciężkości auta, oraz działają zwiększone przeciążenia na konstrukcje dachu
Zachować nieco większy odstęp między swoim autem a samochodami wokół – jest to zasada zdroworozsądkowa, w razie stłuczki sprzęt na dachu może stanowić dodatkowe zagrożenie.
No właśnie, zatem czy jest inne rozwiązanie pozbawione ww. uciążliwości, aby bezproblemowo przewozić rowery? Tak …
Przewóz rowerów na haku – rowery z tyłu auta na platformie Thule EasyFold XT3 lub Velospace XT3
Platforma tzw.bagażnik na hak zwykle może pomieścić od 1 do 4 rowerów. To rozwiązanie nie tylko staje się coraz bardziej popularne, ale wraz z rosnącymi wymaganiami klientów co do wygody podróży zdobywa coraz więcej zwolenników…
Zatem zalety montażu rowerów na haku to:
Wygodny montaż i dostęp do rowerów – nie trzeba ich podnosić do góry tak, jak przy umieszczaniu ich na dachu, co szczególnie przydaje się przy SUV-ach i innych wysokich modelach aut,
Tymczasowy montaż platformy– bagażnik na haku jest łatwiejszy do szybkiego demontażu vs belki i uchwyty dachowe / jeśli nie chcemy już wozić rowerów / można go łatwo odczepić, a w wielu przypadkach również złożyć jak “walizkę” – i tutaj polecamy platformę EasyFold XT3 która jest u nas w ofercie www.boxcar. pl do wypożyczenia
Lepsza aerodynamika – mocowanie z tyłu nie zmienia znacząco aerodynamiki auta, dzięki czemu samochód jest mniej podatny na wpływ wiatru i mniej spala paliwa
Wszystko zabezpieczone przed kradzieżą – platforma jak i rowery zamykane na zamek/ kluczyk
Zwiększona powierzchnia bagażowa – rowery w „całości montowane na platformie” a bagażnik auta dostępny na bagaże / torby itd.
Wygoda użytkowania – nowoczesne platformy / u nas wszystkie sa tylko takie :)/ maja system odchylania, tak aby pomimo ich zamontowania na haku z tylu auta , dostęp do bagażnika auta był komfortowy
Możliwość wykorzystania platformy jako Box-a- można zamontować kufer/ box na bagaże na platformę i rower – oczywiście jeśli decydujemy się na przewożenie przy takim rozwiązaniu max 1 rower / ale jest to opcja/
Przewożenie rowerów na haku – tzw, „minusy”:
Konieczny jest hak w aucie – a koszt jego montażu może być znaczący, i pamiętajmy musi to być certyfikowany hak,
Widoczność – świata w. aucie nie mogą być zasłonięte przez rowery / trudny do spełniania warunek 🙁 / albo platforma rowerowa na hak musi posiadać wszystkie światła w tym cofania/ przeciwmgłowe / u nas w Boxcar.pl wszystkie platformy to maja – jako modele premium…/,
Konieczność umieszczenia dodatkowej tablicy rejestracyjnej – wyrobienie tablicy to około 50 pln – czas oczekiwania to kilka dni,
Przy zdemontowanych rowerach i jeździe z platformą – konieczność pamiętania o fakcie, iż mamy mega “długie auto”, przy czym nie widzimy platformy, a to w konsekwencji prowadzi do uszkodzenia jej albo innych np. aut podczas rożnych manewrów.
A co jeśli chcemy przewozić np 8 rowerów?
Oczywiście też damy radę – zadzwoń, napisz do nas i wszystko ustalimy:)
Mamy nadzieje że ww. wskazówki zostały przedstawione czytelnie, oraz są użyteczne?
Dziękujemy za zapoznanie się z powyższym artykułem, a jeśli posiada Pan/i dodatkowe pytania, zapraszamy do kontaktu.. www.boxcar.pl/kontakt I 660 244 244,